PERSONALITI MUSLIMAH IDAMAN

Mutiara yg bersinar dapat dilihat dari kejauhan oleh penghuni langit adalah muslimah solehah. Muslimah yg sejati ini menjadi perhiasan hakiki di dunia yg memperindahkan bumi dan mendamaikan segala keadaan. Muslimah idaman atau lebih tepat wanita yg diidamkan adalah mereka yg tergolong dalam kalangan muslimah solehah dan muslimah yg sejati.,Tuhan menjadikan wanita sebagai ciptaan yg seni dan dijadikan wanita ini mempunyai sifat pemalu yg sebati dalam diri dengan tanpa dididik dan tanpa perlu diajar,ini adalah kerana utk mendidik jiwa kewanitaan iaitu sebagai perisai utk menjaga kualiti harga diri dan maruah agar senantiasa harga diri semakin mahal dan menjadikan maruah sentiasa berharga,dan perlu dijaga daripada jatuhnya harga dan nilai maruah drpd semakin hari semakin murah,semakin murah dan semakin murah.Bagaimana boleh jadi murah??, tepuk dada tanya selera,jika mahal alhamdulillah dan jika sebaliknya, anda perlu ‘upgrade’ diri anda agar semakin hari semakin berharga iaitu dgn nilai taqwa yg tinggi dan taubat drpd lahiriah keikhlasan jiwa anda.

Ciri-ciri muslimah sejati adalah mereka ini akan menghiasi peribadinya dengan budi pekerti yg luhur dan keimanan yg murni. Fitrah kasih sayang tersimpan dalam perasaannya yg halus sehingga membuahkan kelembutan dan kehalusan perasaan insaniah. Jika sentiasa dijaga dengan didikkan syariah, mereka akan menghiasi taman syurgawi di akhirat kelak (insyaAllah).Muslimah sejati adalah terdiri daripada orang yg lemah lembut, manis akhlaknya dan penuh kasih sayang terhadap Tuhan, keluarga dan masyarakat.sentiasa memelihara kehormatan diri keluarganya.

Fikirkanlah alangkah indahnya dunia ini jika dihiasi muslimah solehah yg berpegang teguh dgn ajaran kesucian (Islam) dan menghiasi bibirnya dgn perkataan yg mulia serta berzikir. Muslimah solehah juga bercirikan hati yg tunduk dan patuh dgn perintah Allah. Menjalankan kewajipan insani sesuai dgn kententuan Ilahi. Muslimah sejati bagaikan bunga yg mekar menguntum menceriakan suasana dan taman-taman .

Perhatian Islam terhadap wanita tidak sekadar melepaskan batuk di tangga, namun lebih daripada itu, Wanita diberikan keistimewaan dalam merealisasikan fantasi dan impiannya.Anugerah keringan dan keistimewaan itu memberikan keselesaan kepada wanita dalam menjalani tugas dan tanggungjawabnya.Rasulullah s.a.w. telah mengangkat darjat wanita ke tahap yang paling tinggi.Sehingga pengorbanan wanita dikenang oleh setiap insan, kelembutannya meyejukkan hati bila memandang.Antara tokoh yg berjaya dibentuk oleh Baginda s.a.w. menjadi muslimah sejati ialah Fatimah, Aisyah, Khadijah, dan banyak lagi yg disebut dalam sejarah Baginda.Tiada seorang wanita pun yg ingin diseksa dgn penuh kehinaan lantaran dosa yg dikerjakan.Namun ramai wanita yg suka mendedahkan aurat, melakukan dosa dll yg menyebabkan ia menjadi penghuni neraka teramai.Kenapa wanita paling ramai di neraka dan bukan lelaki?? Jawapannya kerana wanita disisi Islam amatlah berharga dan bernilai oleh itu ia amatlah sensitif dan amat perlu di jaga batasannya dr segi percakapannya, perlakuannya, pergaulannya, dan lain lagi, ia tidak ubah seperti’Diamond’ yg perlu dijaga dgn rapi kedudukannya, bekasnnya, susunannya kerana ia amatlah berharga dan mahal.Setiap nasihat dan wasiat Rasulullah menjadi pelita dlm kehidupan seorang wanita solehah.Ingat! wanita solehah merupakan calon penghuni syurga, menjadi dambaan insan yg beriman dan menjadi idaman.

Semoga menjadi pedoman wanita yg ingin menjadi remaja cemerlang, isteri solehah dan ibu yg penyayang, Insya-Allah. 

3 comments:

Anonymous said...

terima kasih kak atas perkongsian ini....
byk cbrn dan dugaan yg perlu ditempuhi..
sshnya nak jd muslimah sejati..

- said...

Sama2 nazihah.... mmg susah tapi tiada yg mustahil kan.. sungguh letakkan diri kita dalam cita-cita impian yg satu, hendak menjadi wanita solehah, tepikan dunia dan keindahannya,... :) insya'allah bisa... :)

maz azura said...

assalammualaikum , terima kasih diatas perkongsian ini..

Teman seperjuangan..