HIJAB PADA MATA HATI


Assalamualaikum…
Hijab pada mata hati… yang apabila terselubung padanya akan butalah mata hatinya, yakni Bashirahnya, sehingga ia tidak dapat melihat, atau lebih tegas lagi tidak akan mengenal hakikat yang peru ia mengenalinya, sehingga ia seperti orang yang buta mata.

Firman Allah s.w.t :
“Barangsiapa yg buta  di dunia ini, maka ia akan buta juga di akhirat “  (Al-Isra’:72)

Buta yg dimaksudkan ini bukanlah buta mata kepala atau mata zahir ini, tetapi adalah yang buta tidak akan dapat melihat cahaya (nur) yang membawa kita memandang ke akhirat.
Sebab utama yang membutakan hati ini, ialah sikap tidak peduli atau tidak endah tatkala hidup di dunia ini, yang membuatkan seorang itu lupa akan Allah, lupa tujuan hidupnya, lupa janjinya dgn Allah di dalam rih dahulu sebelum lahir kedunia ini.

Pada alam roh, atau ‘yaumul-mitsaq’ itu, bukankah kita semua telah mengaku dengan penuh kesungguhan, bahawa Tuhan yang mencuptakan roh kita itulah Tuhan yg sebenarnya, dan kita telah berjanji akan menyembahNya dan mematuhi segala perintahNya? Tetapimengapa kita berdalih pula, kita mengingkariNya, mengkufuriNya dan menolak ketuhananNya? Bukankah itu suatu mungkir janji yang mesti dipertanggungjawabkan.

Sebab utama sikap tidak peduli ini terjadi ialah kejahilan sendiri tentang hakikat hokum hakam dan peratuhan Allah atau syari’at, yang menyebabkan seseorang itu berada dalam kejahilan, yg mana kejahilan itu ialah kegelapan yang menyelubingi hatinya.

Sebahagian dari manifestasi atau penzahiran ciri-ciri kegelapan itu ialah sombong, takabur, hasad, dengki, kedekut, dendam suka menipu, menyakiti hati orang lain, mengadu-dombakan orang dan sebagainya. Sifat-sifat tercela inilah yang menjatuhkan martabat insane sebagai makhluk yang paling tinggi darjatnya ke darjat yang paling rendah dan hina.

Wallahualam bi’shawwab..

Semoga kita dijauhi dari segala macam jenis penyakit hati.. yang membutakan mati hati. Amin… 

1 comments:

Misty Melor said...

:)... syukran jiddan :)... berkongsi

Teman seperjuangan..