Sertai Amal dengan Jihab

Dengan Nama Allah, maha pemurah lagi maha penyayang...
Assaalamualaikum ...


Beribadat sahaja tanpa keluar berjihad, kita bukanlah Ahli Sunnah Wal Jamaah; kita bukanlah orang yang mengikuti sunnah Rasulullah SAW. Kalaulah boleh dengan sembahyang saja, dengan wirid saja, dengan doa saja, masuk syurga, maka Rasulullah tidak berhijrah ke madinah. Lebih baik baginda duduk di Masjidil Haram.


Rasulillah setelah puas beribadat, beliau keluar berjihad fi sabilillah. Beliau berjuang  hingga patah giginya.
Kita ingat, kitalah orang Rasulullah, ahli ibadah tanpa peduli hal masyarakat. "Asal aku bersih, orang lain lantak masuk neraka."


Apatah lagi kalau kita hanya berjihad tanpa menggerjakan solat, lagi jauhlah dari Sunnah Rasulullah. Kita mesti ada ibadah dan jihad. Itulah baru dikatakan Ahli Sunnah, orang yang mengikut sunnah Rasulillah SAW. Itulah perjuangan Rasulullah SAW.


Dengan Haiwan sekalipun kita harus berbuat baik. Ada seorang perempuan masuk neraka bukan tidak solat, tapi wanita itu mengurung seekor kucing sampai mati. Dan ada pula orang masuk syurga kerana memberi minum seekor anjing yang kehausan. Tapi solatlah.Jangan hendak mengharap bagi makan seekor anjing saja dapat masuk syurga.


Kata Kubur : Hai Manusia, akulah tempat binatang berbisa, kalau kamu sudah tahu, hendaklah kamu sediakan ubatnya dari sekarang, selain solat, hendaklah kamu memulakan pekerjaan dengan Bismillah iaitu mengucapkan.Dan bertaubatlah di tengah malam yang gelap gelita dengan linangan air mata yang ikhlas kerana menyesali dosamu...


Kata Rasulullah SAW, sedikit saja airmata orang yang bertaubat, setitik saja airmata orang yang takutkan azab Allah di akhirat . Janganlah kamu ketawa di dunia, nanti kamu menangis di neraka. Menangislah didunia supaya kamu tersenyum di syurga.


Kata Kubur : Hai manusia, akulah tempat engkau yang bangkit, bila kamu mati esok, dan interview, ada soal jawab di kubur.
Boleh jawabkah kita? Ada sesetengah orang kata. dia boleh jawab. Pasal apa? Dia sudah hafal, dia sudah Hafiz.
Dia ingat boleh hafal soal jawab itu dari sekarang.Soal jawab di kubur tak perlu belajar, kerana semua pertanyaan itu kelak dijawab oleh amal kita.


Amalkanlah :




Bila kita mati, dapatlah kita mengucapkannya.Jadi kita mati dalam iman. Iman kitalah yang akan dapat menjawab segala soal jawab itu.

0 comments:

Teman seperjuangan..