Adakah Kita Terlalu Taksub !

Kita terlalu taksub. taksub memberi makna fanatik,tegar, terhadap sesuatu perkara.Setiap orang berbeza taksubnya.Samaada taksub kepada peimpin , taksub kepada sesuatu barang , taksub kepada artis , taksub kepada makanan , taksub kepada hiburan , taksub kepada politik , taksub kepada seks , taksub kepada internet , taksub kepada blog , taksub kepada komputer dan banyak lagi jenis taksub . Taksub boleh memberi impak kepada seseorang samada ke arah kebaikan atau ke arah keburukan.

Padangan Dari Segi Kebaikan

Dari segi kebaikan ,ia memberi kekuatan kepada seseorang untuk melakukan sebarang tindakan .Mereka sanggup melakukan apa sahaja asalkan mencapai matlamat.Memandangkan negara kita kecoh dengan isu-isu politik , saya mengambil ia sebagai contoh.Walau apa pun yang berlaku dalam pertubuhan parti tersebut , sedikit pun tidak mengugak kesetiannya.Mereka tidak akan berganjak dari menyokong parti tersebut.Inilah di namakan kesetian. Kebiasaanya orang golongan ini tidak mengharapkan balasan.Mereka melakukan dengan rela hati.

Pandangan Dari Segi Keburukan

Dari segi keburukan , boleh meyebabkan pemikiran seseorang tertutup , cetek , terkonkong , keras kepala dan tidak berfikiran jauh.Kebiasaanya golongan ini tidak akan mendengar pandangan orang lain walaupun pandangan tersebut memang benar.Mereka akan tetap dengan kepercayaannya walaupun apa yang dipercayainya adalah salah.Dalam bangsa Melayu di panggil “bodoh sombong”.Kalau dahulu ada isu suami isteri bertengkar di sebabkan fahaman politik yang berbeza.Ini adalah salah satu tindakan yang boleh dinamakan kurang bijak.

Pandangan penulis , kita tidak sepatutnya terlalu taksub.Tuhan menjadikan kita akal fikiran untuk berfikir.Fikir lah berlandaskan akal firkiran bukan berlandaskan nafsu.Salah tetap salah , benar tetap benar.Jika kita buntu dalam sesuatu masalah , pohonlah hidayat dari Nya.Hanya satu fanatik yang boleh di terima adalah fanatik kepada agama islam.Cukuplah setakat ini coretan dari penulis , apa yang ditulis hanya pandangan peribadi penulis.

0 comments:

Teman seperjuangan..