Pesanan Asy Syahid Syeikh Ahmad Yaseen Kepada Muda-Mudi Islam

Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada Allah Subhanahu Wa Taala dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kalian. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan Solat Subuh secara berjamaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan Al-Quran serta mencontohi kehidupan Rasulullah SAW. 


Aku menyeru kalian wahai anak-anakku untuk Solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekati dri kepada sunnah Nabi kalian yang Agung.

Wahai para pemuda, aku ingin kalian menyedari dan menghayati makna tanggungjawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh-kesah. Aku menyeru kalian untuk menghadap Allah Subhanahu Wa Taala dan memohon keampunan dariNya agar Dia memberi rezeki yang berkah kepada kalian. Aku menyeru kalian supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.

Aku ingin kalian tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan "cinta" kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata "amal", "kerja" dan "zikir" kepada Allah. Wahai anak-anakku,aku amat berharap kalian tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.

Wahai puteriku, aku ingin kalian berjanji kepada Allah akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kalian berjanji kepada Allah bahawa kalian akan mengambil peduli tentang Agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kalian, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan.. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kalian. Haram hukumnya bagi kalian untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.

Kepada semua, aku ingin kalian bersiap sedia untuk menghjadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dengan Agama dan Ilmu. Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dalam kegelapan yang pekat. Latihlah diri kalian agar hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kalian untuk sementara waktu merasakan kehidupanyang sukar. Biasakan diri kalian agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah dengan Agama kalian. Carilah sebab-sebabnya dan tawakkakllah kepada ALLAH. 

1 comments:

RaJa UmIr YaShA said...

salam..
minta izin copy.. (^_^)

Teman seperjuangan..