Istidraj ~ Nikmat yang tidak diredhai Allah.

Istidraj (siri 1)


Assalamualaikum...
Apakah yang dimaksudkan dengan istidraj itu? patutkah atau tidak kita jauhi istidraj? Inilah yang akan ana terangkan serba sedikit melalui penulisan risalah Ustaz Yazid Jaafar. Tajuk ini amatlah penting, terutamanya bagi anak-anak muda kita supaya jangan mudah terkeliru dengan istilah ringkas ini.



Pemikiran kebanyakan umat Islam di zaman pembangunan ini nampaknya semakin jelas kelihatan jauh menyimpang  dari pemikiran Islam di zaman silam. Pemikiran manusia di zaman yang seba maju ini telah dihanyutkan dan dikuasai oleh arus keadaan dan diselaputi oleh kebendaan.


Inilah sebabnya kita lihat masayarakat hari ini berbeza dgn masayarakat dulu. Masyarakat hari ini? Dia lebih banyak terpengaruh dengan apa yang ada; dengan suasana sekelilingnya. Dia tidak memandang jauh seperti mana orang-orang dulu. Padahal mereka tidak belajar tingi-tinggi hingg ke universiti. Kita sekarang cerdik, ada ijazah, tidak kejam untuk ana ungkapkan, tapi bodoh.


Manusia tersebut telah tertipu dengan kekuasaan, pangkat kebesaran dan kekayaan yang diperolehinya. Lantas mereka tidak faham lagi dengan nikmat Allah.


Dan Jika dia berkuasa, dia gunakan kekuasaanya itu untuk menindas bawahannya kerana dia tidak tahu menggunakan nikmat kekuasaan yang ada padanya. Dia tidak faham tentang nikmat dah rahmat Allah SWT...


Wallahu a'lam bi shawab..  


bersambung di artikel seterusnya..insya'allah..=)

0 comments:

Teman seperjuangan..